DET TVETYDIGA

Projektpresentation/manus DET TVETYDIGA av Johanna Bernhardson

Titel: Det tvetydiga Längd: 30 minuter Genre: Essäfilm

En trebarnsmamma lämnar barnen hemma och spenderar en månad ensam i Paris. Hon läser om Simone de Beauvoirs ”Det andra könet” som hon älskadesom ung.

Synopsis och filmens struktur:

2015 kände jag mig fången hemma med man och tre barn och jag hade glömt hur det var att vara fri och ha en massa tid för mig själv. Jag hade glömt vem jag var innan jag blev mamma. Jag kunde knappt gå på toa i fred!

page1image7256

Jag hade precis gjort en kortfilm om en mor som lämnar sina tre barn.
Nu skulle jag göra en dokumentär om Simone de Beauvoir och fick chansen att bo i en av Svenska Institutets vackra lägenheter i Marais-kvarteren i september. Och tog den.

”Det andra könet”:

Som 25-åring sträckläste jag Simone de Beauvoirs ”Det andra könet” och tyckte att boken förklarade hela mitt liv för mig, att allt föll på plats och att jag förstod mig själv i samhället och historien. Jag lockades av hennes fria och oberoende liv, att ha många älskare, att sitta på kaféer i Paris och skriva, läsa och röka cigarretter. Så romantiskt, underbart och fritt!
15 år senare läste jag om ”Det andra könet” och kände inte likadant, jag blev lite besviken. Själva boken hade ju inte förändrats, utan det var jag.

page2image7424

 

page3image384

 

Kvinnan objekt, mannen subjekt:

Jag tappade snabbt verklighetsuppfattning i Paris och blev ganska självupptagen när jag inte hade barnen att fokusera på. Jag funderade ovanligt mycket på hur andra såg på mig. Jag fick påminna mig själv om att det var JAG som såg på världen genom MINA ögon, med MIN blick. Att jag inte var objekt i första hand, utan subjekt. Jag lät mig bli avmålad av en manlig torgmålare för att förstå den manliga blicken men det blev inte alls likt! Han målade bara en schablontjej.

page4image384

 

”Du föds inte till kvinna, du blir en” är kanske det mest kända citaten av Simone de Beauvoir (1908-1986). I korthet menar hon att det inte finns något av naturen förutbestämt i hur en kvinnas liv ska se ut, vad det innebär att vara kvinna. Det är vi själva, samhället, som skapar denna innebörd. Att mannen genom historien varit överordnad kvinnan är något vi skapat och därmed också kan förändra. Hon menar vidare att många kvinnor gömt sig bakom den konventionella kvinnorollen och kvinnosysslorna av bekvämlighet och för att slippa ta ansvar för sina egna beslut och sitt eget liv.

Moderskap:

Simone de Beauvoir anser att moderskap inte är något aktivt val eller projekt och att barn aldrig kan vara ett subjekt. Och det är mötena mellan två aktiva subjekt/medvetanden som för oss framåt.

Jag håller inte med om hennes helt negativa syn på moderskapet.
Visserligen är själva sysslorna som hör till – hushållsarbetet, städ, plock, matlagning och tvätt – tråkiga och stressande, och man blir bunden till hemmet, visst. Men själva barnen är underbara. Det har Simone de Beauvoir missat. Kanske lätt för mig att säga när jag kan ha mina barn på förskola och fritids så att jag hinner jobba i alla fall ganska mycket. Det alternativet fanns inte i Frankrike på Simone de Beauvoirs tid.

Jag har själv kunnat välja att bli mor och sättet att vara det på. I alla fall i teorin. Att stanna kvar hos dem varje dag är ett aktivt val, tycker jag.

Under månaden i Paris längtade jag inte efter mina barn. Jag trivdes så bra där jag var. Jag gick runt och njöt i mitt vackra, tomma, vita rum och vaknade lycklig varenda morgon. Jag Skypade med barnen som ville att jag kommer hem. Men”mamma hade inte jobbat färdigt än”.

Var jag en dålig mamma som självmant reste bort ifrån dem? Vad tyckte barnens kompisar mammor? Och barnens fröknar? Jag var ju verkligen inte tvungen. Det var något jag valde själv.
Att vara förälder och filmare, är det problematiskt bara för kvinnor?

page5image6912

 

page6image384

 

Tvåsamhet:

Simone de Beauvoir bodde aldrig ihop med sin livspartner Jean- Paul Sartre och hon hade inga barn. Hon hade minimalt med hushållsarbete. Vad mycket tid detta gett henne!
De hade ett öppet förhållande, en pakt där de alltid skulle förbli de viktigaste för varandra men ändå ha sex med vem de ville, som i efterhand har visat sig varit roligare för honom än för henne.

Jag lever ihop med pappan till mina tre barn och ett mer öppet förhållande känns ibland lockade. Vad är det som är så farligt med att ligga med andra, egentligen? Men tänk om han blir kär i nån annan? Eller om jag blir det?!

page7image392

 

Jag går runt i Paris och filmar alla hennes bostäder, skolor och favoritkaféer.

page7image1488

 

page8image384

 

Politiskt engagemang:

I september 2015 när jag var i Paris kom bilderna på de döda Syriska barnen som flöt upp på stränderna. Och allt annat var plötsligt meningslöst. Varför skulle jag hålla på med den här i-landsproblem-filmen? Eller film över huvud taget? Vad är konstnärens uppgift och ansvar?

Simone de Beauvoir och Jean-Paul Sarte var inte politiskt aktiva mot nazismen under Andra Världskriget och de skämdes för det senare i livet. De gottgjorde detta genom att engagera sig i Indokinas frigörelse flera decennier senare.

Hur kan vi fortsätta leva våra vanliga liv när det pågår såhär fruktansvärda saker just nu?